الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 الزكاة تتيح للغنى فرصة عند الله أفضل من فرصة الفقير

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
nour_elhidaya
عضو
عضو


عدد الرسائل : 69
تاريخ التسجيل : 20/06/2007

مُساهمةموضوع: الزكاة تتيح للغنى فرصة عند الله أفضل من فرصة الفقير   2008-01-24, 7:36 pm

بســــــم الله الرحمــــن الرحـــــــيم
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وآله وصحبه ومن والاه.
حيا الله اخوانى واخواتى ومرحبا بضيوفنا الباحثين عن الحق .
فيه افتراء بيلقيه غير المسلمين وهو : هل صحيح أن الزكاة تتيح فرصة عند الله أفضل من فرصة الفقير؟
الرد على الشبهة :-
1 - الزكاة فى الإسلام بتُعد أول ضريبة نظامية فى تاريخ الأقتصاد فى العالم . فاللى كان بيحصل قبل كدة , هو إن الحكام كانوا بيفرضوا الضرائب على حسب كيفهم , تحقيقاً لأغراضهم الشخصية . وطبعاً كان عبء الضاريب دى بيقع على كاهل الفقراء , أكتر ما بيقع على كاهل الأغنياء , وفى أغلب الأحيان كان بيقع على كاهل الفقراء لوحدهم. ولما جه الإسلام وفرض الزكاة , قام برضه بتنظيم جمعها وحدد لها نسبة معينة , وخلاها تقع على عاتق الأغنياء والناس المتوسطة الحال, وأعفى منها الفقراء ( راجع: محمد قطب: شبهات حول الإسلام - ص 91 - مكتبة وهبة سنة 1960م) وتشريع الزكاة مش نظام مالى بس , ده كمان فى الوقت نفسه عبادة زى الصلاة والصيام والحج , بيؤديها المسلم القادر على دفعها , مش خوف من السلطة التنفيذية , ولكن تقرب إلى الله وإستجابة لتعاليم دينه.
2- الفقراء حسوا فى زمن الرسول صلى الله عليه وسلم بعجزهم عن إنهم يدفعوا الزكاة زى الاغنياء , وشافوا إن ده من شأنه إنه يدى الأغنياء ميزة الحصوا على الثواب من الله بأدائهم الزكاة , وحرمان الفقراء من هذا الثواب مع إن مالهمش ذنب فى فقرهم , وقام الفقراء عارضين إللى هما حاسين بيه على النبى صلى الله عليه وسلم , فأوصاهم بالتسبيح والتحميد والتكبير ( سبحان الله , والحمد لله , والله اكبر ) ثلاثة وثلاثين مرة بعد كل صلاة , وبينلهم إن ده من شأنه إنه يرفع من درجاتهم عند الله عزوجل , ويخلى منزلتهم عنده متقلش عن منزلة الأغنياء إللى بيدفعوا الزكاة ( فتح البارى بشرح صحيح البخارى - ج2- ص 325 - تحقيق محمد فؤاد عبد الباقى , المطبعة السلفية).
3 - المعيار إللى إعتمده القرآن الكريم فى المفاضلة بين الناس بصفة عامة , هو معيار التقوى والعمل الصالح زى ما جه فى القرآن الكريم : ( إن أكرمكم عند الله أتقاكم ) ( الحجرات :13) والتقوى بمفهوم عام , بيشمل كل عمل صالح بيقوم بيه الإنسان , سواء اذا كان العمل ده دينى أو دنيوى , طالما قصد بيه وجه الله سبحانه وتعالى , ونفع الناس ودفع الأذى عنهم , فالقرب من الله سبحانه وتعالى , مبيتوقفش على آداء الزكاة أو غيرها من الشعائر الإسلامية فقط , بل يتوقف برضه على التوجه العام من جانب الإنسان فى كل إللى بيقوم بيه فى حياته من الأعمال , وإللى بيصدر منه من سلوك , وإللى بيخرج من فمه من أقوال.
والإسلام بيعلق أهمية كبيرة على النية , فالأعمال بالنيات زى ما قال النبى صلى الله عليه وسلم ( إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرىء ما نوى ) ( البخارى , باب الوحى رقم 1 - والإيمان 41 - و النكاح 5 - والطلاق 11 - والترمذى , فضائل الجهاد 16 - والنسائى , طهارة 59 ).
وده معناه إن الفقير إللى ميقدرش إنه هو يدفع الزكاة , ويتمنى إنه يكون ليه مال يتزكى بيه , فهو بياخد ثواب النية دى طالما صادقة , وممكن الغنى يدفع الزكاة ونيته متكونش سليمة , بمعنى إن نيته تكون التظاهر أدام الناس والحصول على مكانة بينهم , فمياخدش الثواب على كدة .
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ (277) ( البقرة )
وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
نسمات معطرات
عضو
عضو
avatar

عدد الرسائل : 34
تاريخ التسجيل : 16/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: الزكاة تتيح للغنى فرصة عند الله أفضل من فرصة الفقير   2008-01-25, 1:03 am

جزاك الله خيرا اخى الكريم

ونفع بكم الاسلام والمسلمين





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الزكاة تتيح للغنى فرصة عند الله أفضل من فرصة الفقير
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: ركن النصرانيات :: الرد على الشبهات-
انتقل الى: