الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 صحيح إن الصوم بيقلل من حركة الإنتاج؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
nour_elhidaya
عضو
عضو


عدد الرسائل : 69
تاريخ التسجيل : 20/06/2007

مُساهمةموضوع: صحيح إن الصوم بيقلل من حركة الإنتاج؟   2008-01-25, 6:34 am

بســــــــــم الله الرحـــــــــمن الرحــــــــــيم
نحمده و نستعينه ونستغفره ونتوب إليه , ونعوذ بالله من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا , من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادى له , رضيت بالله ربا ً وبلإسلام ديناً وبسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم نبياً ورسولاً , واللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين .
حيا الله إخوانى الكرام وأخواتى الكريمات , ومرحباً بضيوفنا الأعزاء المحترمين الباحثين عن الحق :
هناك افتراء يلقيه البعض من الغير المسلمين وهو طعنهم فى الصوم والتأويل بأن الصوم يقلل من حركة إنتاج الأنسان .
طيب هل فعلاً الكلام ده صحيح ؟
1 - الصوم من العبادات إللى مانفردش بيها الإسلام لوحده . فالقرآن الكريم أخبرنا بإن الصوم كان مفروض برضه على الأمم إللى سبقتنا , فالقرآن بيقول : ( يأيها الذين آمنوا كُتب عليكم الصيام كما كُتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون ) ( البقرة 183 ) , فى الكتاب المقدس هنلاقى نص من النصوص العديدة التى تتحدث عن الصوم ( متى 17 عدد 21 ) ( وأما هذا الجنس فلا يخرج إلا بالصلاة والصوم ) . ولسة فيه برضه ديانات تانية بتعرف شريعة الصوم حتى يومنا هذا , بس فيه فرق واضح بين الصوم فى الإسلام والصوم فى غيره من الديانات , وبيتمثل الفرق ده بإن الصوم فى الإسلام بييجى فى شهر معين من السنة الهجرية وهو شهر ( رمضان ) , وصيام كل يوم فى الشهر ده بيبتدى من طلوع الفجر لغاية غروب الشمس , وده معناه ان المسلم بيقضى نهاره كله فى الشغل او فى المدرسة او فى الجامعة او فى اى حتة تانية وهو صايم , ويمكن ده هو السبب الى مخلى بعض الناس تتوهم إن الصوم الإسلامى بالطريقة دى بيقلل حركة الإنتاج عند الإنسان وبالتالى عند المجتمع .
2 - الصوم فى حقيقة الأمر برىء من التهمة دى . فالصوم المفروض إنه بيعمل على تصفية النفوس والتسامى بالأرواح , وده من شأنه إنه يمد الفرد بطاقة روحية تخليه قادر على الأنتاج والعمل أكتر من وهو مش صايم , والطاقة الروحية دى قوة ميستاهنش بيها , فالمسلمون حاربوا فى غزوة بدر أيام الرسول صلى الله عليه وسلم وهم صايمين وانتصروا , والجنود المصريين حاربوا سنة 1973 وهم صايمين وانتصروا برضه , والصوم مقللش من نشاطهم , لا بالعكس ده زاد من قدرتهم .
3-وبعدين إللى بنشوفه فى بعض البلدان الإسلامية من قلة الإنتاج فى شهر الصوم , بيرجع لأسباب تانية غير الصوم , ففى ناس كتير أوى متعودين فى شهر رمضان إنهم يفضلوا سهرانين معظم الليل , ومياخدوش وقتهم فى النوم , فنظراً لكدة بنلاقيهم تعبانين فى النهار , ومن هنا بيقل إنتاجهم وبيشتغلوا ببطء وتثاقل , وبيتحججوا بإنهم صايمين , وممكن يكون إعتذارهم ده أو حجتهم دى فى أول النهار , فلو كان للصوم أى تأثير على النشاط بتاعهم , مكانش هيبقى فى أول النهار بل فى الفترة المتأخرة منه .
4 - الأدلة العلمية أثبتت إن للصوم فوائد كثيرة صحية وروحية وإجتماعية وتربوية , فالمفروض إنه فرصة سنوية للمراجعة والتأمل والتقييم والنقد الذاتى على المستويين الفردى والأجتماعى , بهدف إنه يقضى على السلبيات , وبرضه الصوم سبب فى التخلص من الكثير من الأمراض الاجتماعية والصحية , وده من شأنه إنه يدفع حركة المجتمع بخطوات أكثر , وبإخلاص أكثر وبوعى أكثر .
فلا أملك أن اقول إلا : الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة
وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
صحيح إن الصوم بيقلل من حركة الإنتاج؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: ركن النصرانيات :: الرد على الشبهات-
انتقل الى: